Wilbers voorveren

Vandaag bij HK in Tiel de voorveren gedemonteerd en een paar Wilbers vervangingsveren laten plaatsen. Het bleek dat er toch wel een een ander anders is aan de RP23 tov RP13 en RP13A.

Hierbij een overzicht…


Even ter inleiding:
bij de RP23 zijn de poten niet meer gelijk: voor veerspanning is nog steeds aan beide zijden in te stellen, maar de in- en uitgaande demping alleen aan de rechterpoot. Gevolg is dat de poten ook intern verschillend zijn: de rechterpooot lijkt nog het meest op het vorige model, de linkerpoot is een ‘lege buis’.

Diagram

Vraag was: wat voor veren zitten er in? En kan er een vervangingsveer in?

Hier het antwoord:

Demontage van de rechterpoot. Aan de buitenkant niets nieuws te zien.

De veer komt in zicht: eerste observatie: het ‘opvulbuisje’ is korter dan dat van het vorige model, verder nog weinig verrassends.

En zo ziet ie er uit: hij is progressief!

Gewichtsbesparing: de naald en binnenwerk zijn inderdaad van aluminium. Een tweede verschil: de stelnaald zit nu ‘los’ in de poot: opletten dus met monteren dat je hem 1. niet kwijt raakt en 2. op de goede manier terug zet.

De veer en het opvulbuisje. Op de voorgrond de langer veer van de RP23, op de achtergrond de veer van de RP13A (2008 model). Zoals blijkt is de combinatie hetzelfde gebleven in lengte.

Na meting blijkt de nieuwe veer dezelfde veersterkte te hebben als de oude veer.

De bovenzijde van de linkerpoot. Geen dun opvulbuisje aan deze kant, maar een dikke ‘opvulbus’

Op dit moment hebben we vastgesteld dat het mogelijk is om de ook in de RP13 gebruikelijke Wilbers vervangingsveren te monteren. Omdat deze echter korter zijn dan de nieuwe Yamaha veren is het zaak de ruimte op te vullen. Daar ik nog de oude set met originele RP13A veren bij me had, konden we aan de rechterpoot het oude opvulbuisje gebruiken samen met de Wilbers veer. Aan de linkerzijde moest een nieuwe dikke opvulbus gemaakt worden.

De nieuwe bus hieronder te zien (voorgrond) naast de RP23 bus (achtergrond):

Tot slot van links naar rechts:
1. Een veer van de RP13A (2008) met het oude -langere- opvulbuisje
2. De langere veer van rechterpoot van de RP23 (2013) met opvulbuisje
3. De langere veer van linkerpoot van de RP23 (2013) met opvulbus

Wilbers veren erin en weer monteren: dat is niet veranderd…

Tot slot een paar observaties van de specialist:

  • De demping van de nieuwe vering werd als tamelijk zacht beoordeeld. Om dit te verbeteren is er andere olie in gegaan (dikte 10)
  • In de poten zat een verschillende grootte luchtkamer (10cm rechts, 12 cm links) reden onbekend: HK heeft ze beiden op 10 cm gezet.
  • Afstelling tot slot: ik ben naar huis gereden met 10 klikken uitgaande demping (boven), 8 klikken ingaand (onder).

Het voelt een stuk strakker dan de Yamaha veren, maar minder hard dan de Hyperpro’s die ik op mijn 2008 had. Al me al geslaagd experiment…