Afdrukken

Navigatiesteun boven de teller

 

Vandaag samen met een collega van de FJR-club een 'special' navigatiesteun op mijn RP23 geïnstalleerd. Ik heb al wat verschillende plaatsen voor de navigatie gebruikt, maar altijd gevonden dat de mooiste plaats voor de navigatie 'boven de klokken' is.

Nu heb ik eindelijk de navigatie op deze plaats zitten, en het zit er netjes op. Ook bij hoge snelheden zit het vrijwel trillingsvrij.
De eerste test gedaan op de rit naar Huis, op de snelweg gereden en de beugel houdt zich perfect.

In tegenstelling tot eerdere installaties heb ik een beugel met een Ram-bol. Moesten we wel een gaatje maken in de zwarte afdekkap, maar we hebben een mooi doorvoerrubber gevonden, dus geen probleem.

Hier maar een verslagje van het hele gebeuren in foto's...


Installatie

De voorbereidingen:

1. Een extra kabel in elkaar gezet voor de aansluiting

2. Een doorvoerrubber gescoord en een boor voor variabele grootte

3. De mooie beugel gelast naar voorbeeld een eerdere installatie

Nummer1 Nummer2 Nummer3


En dan aan het werk:

4. Eerst is het zaak de ruit te verwijderen, de beugels en de zwarte afdekplaat aan de voorzijde.

5. In de plastic plaat achter het tellerhuis moet ruimte gemaakt worden voor de 'steunbalk'

6. Opletten bij het snijden en boren dat deze kabel niet geraakt wordt: even opzij leggen voor het boren.

7. Boutje aan de onderzijde verwijderen: hier komt de steun op te staan.

Nummer1 Nummer2 Nummer1 Nummer2


8. Mooie gatenkaas...

Nummer1 


9. De beugel past er mooi achter: in het grote gat valt de ophanging (in rubber) van de tellerunit.

10. Gaatje boren voor het vastzetten van de beugel...

11. Passen en meten...

12. Zo komt de beugel onder de afdekplaat te zitten...

Nummer1 Nummer2 Nummer1 Nummer2


13. Waar nog een stukje uit gesneden moet worden om ruimte te maken voor de vierkante beugel.

14 Harry heeft een methode bedacht om vanuit de binnenzijde de exacte plaats voor het te boren gat af te meten...

15. Waar het doorvoerrubber dan in past.

16. De beugel er weer op.

Nummer1 Nummer2 Nummer1 Nummer2


17. En zo komt het eruit te zien

18. Controleren of de zumo niet voor de richtingaanwijzers komt te zitten....

19. Dat zit super zo: ik heb drie maten 'ram-knijpers' meegenomen. De allerkortste past. Zo heeft het zo min mogelijk 'arm' om te gaan trillen onderweg...

20. Nu moet alleen de steun 'spalk' nog vastgezet worden.

Nummer1 Nummer2 Nummer1 Nummer2


21. Alles op zijn plek... er ontbreekt alleen nog iets...

22. Harry staat erop dat we het geheel zwart maken. En omdat we niet willen wachten gaat de föhn erop...

Nummer1 Nummer2


23. Terwijl het droogt mooi even tijd om de kabel aan te sluiten. Misschien wordt het tijd voor een 'fuse-block'...

24. Dan kan de boel in elkaar gezet worden. Alles in de lock-bond...

25. De stekker zetten we met een tie-wrap vast aan de beugel.

26. De beugel in elkaar.

Nummer2 Nummer2 Nummer2 Nummer2


27. En dan is het klaar....

Nummer1 Nummer2

Nummer1 Nummer2

 


Wat heb je er voor nodig

De steun is maatwerk, en het installeren is een behoorlijke klus. Als je weet wat je doet en alles op maat hebt ben je er nog een uur of vier mee bezig. Het is dus geen 'standaard' kit. De beugel is in elkaar gezet door Harry Kleinpenning (met nogmaals dank daarvoor), de Ram bol is een bolletje van het type RAM-B-273-M6 (Ram B-kogel met M6 draad), de kabel een standaard kabel voor een acculader, en verder een assortiment boutjes en schroeven. En natuurlijk de lock-bond niet vergeten, want je wilt niet dat de zaak lostrilt.

 


Ervaring

Ik zal de komende tijd wel even kritisch opletten hoe het bevalt, en terug rapporteren hier.

Wat betreft het erop kijken: ik heb weleens van anderen gehoord dat ze alleen maar op de gesproken instructies rijden. Zelf lukt me dat niet: ik wil toch steeds weer 'even' kijken hoe de situatie er voor me uitziet. Dan moest ik toch steeds naar beneden kijken met de navigatie op de migsel mount. Heb hem daarom verplaatst naar een bol op het koppelings reservoir. Dit was beter, maar nog niet perfect. Nu is het optimaal wat betreft de kijkrichting.

Wat betreft de afstand: daar maakte ik me van tevoren wat zorgen over. Ook onder het rijden wil ik de navigatie nog wel eens bedienen. Heb dat onder het rijden geprobeerd, en ik kan nog steeds het apparaat bedienen zonder rare capriolen te maken.