Afdrukken

Aluminium bagagerek

Vanaf 2016 is er een nieuw bagagerek beschikbaar voor de montage van de nieuwe 50 Liter topkoffer: 1MC-248D0-00-00

Omdat op deze drager ook de 39 Liter koffer zou moeten passen heb ik de gok gewaagd en het nieuwe rek aangeschaft. Hier een kort verslag met beelden van de installatie.


Product 

 Vergelijking tussen het standaard rek (plastic) links en het nieuwe stevigere (aluminium) exemplaar rechts. vergelijk


Installatie

Startpunt is het oude rek met de daarbij behorende topkofferplaat. een constructie die het op zich al volhoudt (bij mij) sinds 2008, maar die wel wat aandacht nodig heeft. Ze heb ik de schroeven al eens moeten aandraaien omdat deze los waren gaan zitten, en heeft het veelvuldig gebruik ook al eens geleid tot een 'scheiding' tussen de boven en onderzijde van de zwarte plastic platen. Zie als bewijs hiervoor de twee extra boutjes aan de achterzijde van de plaat: door mij aangebracht toen de lijm tussen beide los bleek.

Foto 1: Het oude rek met de zwarte adapterplaat...
Bagagerek

Stap 1: Slopen

Het eerste dat noodzakelijk is om het nieuwe rek te monteren, is om de uitsparingen links en recht in de kunststof delen achterin iets groter te maken.
Voor het nieuwe rek moeten deze ongeveer een anderhalve millimeter breder worden uitgesneden. Hiervoor het ik een dremel met een slijpschijfje gebruikt. Het is even slikken om het mes erin te zitten maar helaas noodzakelijk.

Allereerst het rek eraf en de kunststof delen eraf...

rek 3

Het resultaat van het vergroten van de uitsparingen:
rek 4

Voor ik alles weer vastgezet heb, heb ik eerste maar even gepast of het nieuwe rek voldoende ruimte heeft. Dat bleek gelukkig zo te zijn.
rek 5 rek 6

 

Stap 2: Voorbereiden

eerst de plastic delen aan de achterzijde weer monteren. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle bouten na te kijken en in te spuiten anti-corrosie.

rek7

onderdelen die onder het zadel moeten uitgezocht en op rij gelegd

rek 8

en alle losse onderdelen in bakjes onder handbereik

rek9

 

Stap 3: Monteren

stap 1: aluminium blokken onder de dwarsbalk onder het zadel door prutsen

rek10

stap 2: los plaatje erover (niet helemaal duidelijk wat hier het doel van is, maar goed)

rek11

stap 3: metalen beugel op de plek. Hier komt de tweede bout ter bevestiging in vast te zitten

rek12

stap 4: andere kant hetzelfde verhaal

rek13

stap 5: rek op de plaats leggen

rek14

Handig als je de originele bouten bewaard hebt: de zwarte adapter zit met langere bouten vast: je hebt voor deze drager de originele korte nodig

rek15

stap 6: rek vastzetten,en klaar...

Resultaat als het rek klaar is:

rek16 rek17

Zoals te zien past de 39 liter koffer er prima op. Deze zit mooi stevig vast: een stuk steviger dan met de plastic plaat.

rek18 rek19

 

Waarschuwing:

Als je een Corbin zadel hebt wees gewaarschuwd: door de metalen steunen onder het zadel past het duo zadel van een Corbin niet meer!
Ik heb deze naast de originele Yamaha sokkel gelegd, en het blijkt dat de Corbin een extra 'bult' onder het duo zadel heeft die problemen geeft met de extra platen.
Origineel Yamaha zadel geeft geen problemen en ook het Top Sellerie zadel past wel over de constructie heen.

Corbin zadel:

rek20


Leverancier

Rek besteld via Peter Swart (Onderhoud en reparatie motorfietsen, 
Smal 6, 5854 PH Nieuw Bergen)

 


Ervaring

Het rek is super solide: ook de 39 liter koffer past er op en zit 'vast als een huis'. Aandachtspuntje voor mij is wel de kwaliteit van de verf: deze laat te wensen over. Het rek beschadigd erg snel, daarom heb ik op de plaat waar de rubbers van de koffer vallen extra stukken beschermfolie geplakt. Dat is niet ideaal, maar helpt wel een beetje.