Nieuw model: wat kan er over?
Op mijn 2008 FJR had ik een behoorlijk aantal modificaties gedaan. De meeste hiervan maakten het rijden op een fijne motor net wat fijner. Hoewel de 2013 een aantal verbeteringen heeft ten opzichte van het voorgaande model zijn deze niet zo ingrijpend dat de modificaties die ik gedaan had overbodig zijn geworden. Het is zelfs zo dat een groot deel van de aanpassingen ook weer passen op het nieuwe model.
Omdat de parts van het 2013 model in de catalogus van Yamaha staan is het mogelijk wat detail verschillen op te zoeken, en ondertussen heb ik de meeste zaken in den lijve kunnen proberen.
Migsel mount op de tankbouten:
Kan over: Op de nieuwe FJR blijft het partnummer van de bracket ongewijzgd.
RAM bolletje op de linkerstuurhelft:
Kan over: Ook de nieuwe FJR heeft de 'loze' plaats waar je een bolletje in kan draaien:
SW-Motech koppelring tanktas:
Kan over: De partnummers van de tankring zijn veranderd, maar dat heeft alleen met de kleur te maken.
Verhogingssetje:
Kunnen over: de partnummers van de dogbones zijn ongewzijgd gebleven tussen 2008 en 2013: 3P6-2217M-00
Radiateurbeschermer:
Kan over naar een 2013: partnummer voor beide: 3P6-12467-00
Top Sellerie zadel:
Kan over naar een 2013: het zadel en de bevestiging in ongewijzigd gebleven
Stuurverhogers:
Kunnen ook over, hoewel zowel het partnummer van de kroonplaat als die van de clip-on is gewijzigd.
Dit heeft mede FJR-Clublid Harry ondertussen vastgesteld
Verhoogde Schurgers ruit:
Kan niet over. Dat de bevestiging was veranderd was al meteen bekend: de gaten in de ruit zitten op een andere plaats, en op de 2013 heeft de ruit aan de onderzijde een inkeping in de vorm van een omgekeerde V om ruimte te maken voor de nieuwe lucht 'happer'.
Ik heb toch de ruit eens goed bekeken om te zien of het misschien mogelijk is de oude ruit op maat te maken voor de nieuwe motor, maar helaas: ook de bolling van de ruit is anders, dat gaat niet lukken (zie de vorm van de nieuwe ruit in de foto onder)