Afdrukken

Nieuw model: wat kan er over?

op .

Op mijn 2008 FJR had ik een behoorlijk aantal modificaties gedaan. De meeste hiervan maakten het rijden op een fijne motor net wat fijner. Hoewel de 2013 een aantal verbeteringen heeft ten opzichte van het voorgaande model zijn deze niet zo ingrijpend dat de modificaties die ik gedaan had overbodig zijn geworden. Het is zelfs zo dat een groot deel van de aanpassingen ook weer passen op het nieuwe model.

Omdat de parts van het 2013 model in de catalogus van Yamaha staan is het mogelijk wat detail verschillen op te zoeken, en ondertussen heb ik de meeste zaken in den lijve kunnen proberen.

Migsel mount op de tankbouten:

Kan over: Op de nieuwe FJR blijft het partnummer van de bracket ongewijzgd.

RAM bolletje op de linkerstuurhelft:

Kan over: Ook de nieuwe FJR heeft de 'loze' plaats waar je een bolletje in kan draaien:

SW-Motech koppelring tanktas:

Kan over: De partnummers van de tankring zijn veranderd, maar dat heeft alleen met de kleur te maken.

Verhogingssetje:

Kunnen over: de partnummers van de dogbones zijn ongewzijgd gebleven tussen 2008 en 2013: 3P6-2217M-00

Radiateurbeschermer:

Kan over naar een 2013: partnummer voor beide: 3P6-12467-00

Top Sellerie zadel:

Kan over naar een 2013: het zadel en de bevestiging in ongewijzigd gebleven

Stuurverhogers:

Kunnen ook over, hoewel zowel het partnummer van de kroonplaat als die van de clip-on is gewijzigd.
Dit heeft mede FJR-Clublid Harry ondertussen vastgesteld

Verhoogde Schurgers ruit:

Kan niet over. Dat de bevestiging was veranderd was al meteen bekend: de gaten in de ruit zitten op een andere plaats, en op de 2013 heeft de ruit aan de onderzijde een inkeping in de vorm van een omgekeerde V om ruimte te maken voor de nieuwe lucht 'happer'.

Ik heb toch de ruit eens goed bekeken om te zien of het misschien mogelijk is de oude ruit op maat te maken voor de nieuwe motor, maar helaas: ook de bolling van de ruit is anders, dat gaat niet lukken (zie de vorm van de nieuwe ruit in de foto onder)

Bolling ruit 2013

Afdrukken

Afdekplaat accu

op .

Helaas is de toegankelijk van de accu op het nieuwe model er niet op vooruit gegaan. In plaats van één kap boven de accu moet je nu ook het hele paneel om de tellerunit verwijderen om bij de accu te komen.  Afgelopen week las ik toevallig op het amerikaanse FJR Forum dat Yamaha een gewijzigd paneel heeft op latere 2013 modellen, waardoor het mogelijk is de accu te bereiken zonder het voorpaneel te demonteren. Het blijkt eenvoudig te zijn het oude paneel handmatig aan te passen .

Afdrukken

Aluminium bagagerek

op .

Vanaf 2016 is er een nieuw bagagerek beschikbaar voor de montage van de nieuwe 50 Liter topkoffer: 1MC-248D0-00-00

Omdat op deze drager ook de 39 Liter koffer zou moeten passen heb ik de gok gewaagd en het nieuwe rek aangeschaft. Hier een kort verslag met beelden van de installatie.

Afdrukken

Beschermfolie

op .

Op mijn vorige FJR heb ik het resultaat gezien van een aantal slijtplekken op de lak. Ik wilde dat op mijn nieuwe toch zoveel mogelijk voorkomen.

Punten van aandacht:

  • Onderzijde kuip, onder de radiator: deze wordt 'gezandstraald' door opgeworpen rotzooi vanaf het voorwiel.
  • Zijden tank: kans op schuurplekken van de motorbroek.
  • Beugels naast de voetsteunen: schuurplekken van laarzen.
  • Ruimte tussen tank en zadel: slijtplekken door zand dat hiertussen komt te zitten.
Afdrukken

Carbon extended fenda

op .

Voordat ik op mijn 2008 de venture shield folie plakte was met name de onderzijde van de kuip, achter het voorwiel behoorlijk gehavend door opspattend zand en grind. Had al eens gekeken naar een extended fenda, maar nooit aangeschaft. Nu op de nieuwe maar gedaan.

De extenda fenda verlengt het voorspatbord met ongeveer 10 centimeter, waardoor het vuil minder hoog opgeworpen wordt.

Een versie in carbon, in een soort groeps-aankoop via de FJR club

Afdrukken

Electrische aansluiting

op .

Het aansluiten van electrische apparatuur was op het model 2008 geen ingewikkelde klus. Zo moest ook op de nieuwe de navigatie weer aangesloten worden op de accu en ook de kabels van mijn Gerbing verwarmde handschoenen (heerlijk bij temperaturen rond het vriespunt) moesten weer een plekje vinden.

Helaas is de toegankelijk van de accu op het nieuwe model er niet op vooruit gegaan. In plaats van één kap boven de accu moet je nu ook het hele paneel om de tellerunit verwijderen om bij de accu te komen.  

Afdrukken

Migsel RAM Mount

op .

Eerste onderdeel om over te zetten op de nieuwe FJR: de Migsel navigatiesteun (lekker makkelijk).

De laatste jaren gebruik ik deze steun eigenlijk alleen nog maar voor bevestiging van mijn camera onder het rijden en ook op de nieuwe kan ie van pas komen.

Afdrukken

Navigatiesteun boven de teller

op .

 

Vandaag samen met een collega van de FJR-club een 'special' navigatiesteun op mijn RP23 geïnstalleerd. Ik heb al wat verschillende plaatsen voor de navigatie gebruikt, maar altijd gevonden dat de mooiste plaats voor de navigatie 'boven de klokken' is.

Nu heb ik eindelijk de navigatie op deze plaats zitten, en het zit er netjes op. Ook bij hoge snelheden zit het vrijwel trillingsvrij.
De eerste test gedaan op de rit naar Huis, op de snelweg gereden en de beugel houdt zich perfect.

In tegenstelling tot eerdere installaties heb ik een beugel met een Ram-bol. Moesten we wel een gaatje maken in de zwarte afdekkap, maar we hebben een mooi doorvoerrubber gevonden, dus geen probleem.

Hier maar een verslagje van het hele gebeuren in foto's...

Afdrukken

Puig ruit

op .

Anderhalf jaar heb ik met de standaard ruit met een x-creen opzetruit gereden. Op zich werkte dit goed, maar ik miste toch de beschutting die mijn Schurgers ruit op mijn 2008 gaf. Als vervanging een nieuwe ruit besteld via MDI : Puig transparant zie Deze link

Tot op heden heb ik op de standaard ruit een x-creen opzetruitje gehad. Werkte wel redelijk, maar voor verbetering vatbaar. Voor 99 euro wilde ik wel eens iets anders proberen.

Afdrukken

Quick-lock tanktas ring

op .

Mijn Quick-lock tanktasje heeft me al vaak goede diensten bewezen op mijn eerste FJR. Ook op de nieuwe wil ik hem graag weer gebuiken. Het enige wat hiervoor nodig is, is het overzetten van de speciale Quick-lock tankring.

Op het model 2013 heeft Yamaha ervoor gekozen de ring rond de tankdop een kleurtje (zwart) te geven, meer de constructie is niet gewijzigd, waardoor de bevestigingsring zonder problemen gemonteerd kan worden.

Afdrukken

Radiateurbeschermer

op .

Ze worden niet meer gemaakt: de RVS radiateurbeschermers van Meissner. Toch is het een nuttig ding, en het ziet er nog eens goed uit ook. Ik heb daarom het exemplaar van mijn oude FJR gedemonteerd om dit over te zetten op mijn model 2013. Gezien de partnummers van de standaardbeschermer, welke ongewijzigd bleef, moet dit mogelijk zijn. En dat is het dus ook.