Hyperpro veren voor en achter
Product

Installatie
De installatie heb ik laten doen bij Tomassen want daar begin ik liever niet aan bij gebrek aan het juiste gereedschap en de ervaring. Ik moet zeggen dat ik er liever niet achter kom dat ik na monteren van de remklauwen een paar boutjes over heb...
Afspraak gemaakt om half negen op donderdag. De werkzaamheden zouden zo'n twee en een half uur duren. Helaas had ik de reistijd wat onderschat, en was ik een kwartiertje te laat. Geen probleem gelukkig.
Binnen een paar minuten lag de eerste poot eraf...
De Hyperpro veren zijn een stuk langer dan de originele: de orginele rechts op de foto, de nieuwe (in doos) links. Op de foto rechts is de staaf te zien die het verschil invult...
Na de voorkant dan de achterkant. Bij het plaatsen van deze vervangingsveer vervalt het instelmechanisme van Yamaha. De standaard veer bestaat uit twee delen: een kort deel bovenaan en een langer deel onder. Het stelmechanisme blokkeert in de harde stand de korte bovenste veer. Gevolg hiervan een hardere veer, omdat deze korter is geworden. Risico is dat je met duo en een hobbel in de weg de veer 'op' gebruikt en met een klap op de windingen staat. De Hyperpro is zwaarder, en progressief (meer windingen op het eind) waardoor deze instelling overbodig wordt.
Hieronder is duidelijk de gedemonteerde achterdemper te zien met links de twee losse veren die gestapeld om de demper zitten...
Rap de nieuwe paarse veer om de oude demper en weer gemonteerd. En passant ook twee van de vier lagers van het linksysteem gesmeerd: een onderdeel dat door Yamaha af fabriek niet rijkelijk gesmeerd schijnt te worden.
Leverancier
Ervaring
Installatie door Marco vlot en met zorg uitgevoerd: binnen twee uur was ik weer onderweg. Meteen daarna had ik de gelegenheid om de Hyperpro's te testen met een rit van 250 kilometer.
Mijn ervaring was dat de Hyperpro vering een stuk stabieler is dan de standaard vering. Eigenlijk was ik niet ontevreden met de standaard, maar de Hyperpro's zijn een echt een stuk beter: met het remmen duikt de voorkant veel minder. Verder blijft de rit comfortabel genoeg, toch geeft de hele motor het gevoel dat deze meer contact met de weg heeft.
Conclusie: de oude gaan er niet meer op.