Afdrukken

Garmin Zumo 550

Elders heb je kunnen lezen dat ik met behulp van een aquabox mijn HTC PDA gebruik voor navigatie met TomTom. Dit bevalt me prima voor dagelijks gebruik: telefoon altijd bij de hand, en snelle navigatie van a naar b.
 
Het rijden van toertochten bleek helaas andere koek om de volgende redenen.
1. TomTom Navigator kan niet meer dan 48 waypoints aan:
Met behulp van tooltjes als Tyre en Itncov is het mogelijk om .gdb en .gpx routes om te zetten naar .itn routes voor TomTom, maar dit is een tijdrovend proces.
2. Automatisch herberekening;
Het is met Navigator niet mogelijk om het herberekenen uit te zetten. Bij het rijden van tochten resulteert dat erin dat als je een waypoint mist (zelfs maar een klein beetje), TomTom blijft proberen je terug te sturen.
 
Met het uitkomen van de 660 werden de Zumo 550 apparaten langzaamaan goedkoper en zo heb ik de knoop maar doorgehakt en een Garmin besteld.

Product

Garmin Zumo550
Zumo

Installatie

Voor de installatie op zoek gegaan naar de beste aansluiting zonder gebruik te maken van de 12 Volt aansluiting in het handschoenenvakje: deze wilde ik vrij houden om bij dagelijks gebruik mijn telefoon op aangesloten te laten.

In eerste instantie wilde ik een aansluiting maken op een eenvoudig te bereiken geschakelde draad. Dit viel een beetje tegen: een draad vinden was niet het probleem, wel om er één te vinden waar ik zonder al te veel te slopen bij kon. Uiteindelijk ben ik maar afgestapt van de schakeldraad optie en heb bij de plaatselijke electro boer een contrastekker gekocht voor het acculaadsnoer. Deze aan de standaard Zumo aansluitkabel gesoldeerd en weggewerkt onder de afdekplaat bij de accu. Foto's onder.

Zumo Zumo

 ZumoZumo

Zoals op de foto rechtsonder te zien is had ik de standaard lengte van de Zumo aansluitkabel niet ingekort. Ik wilde eerste een beetje experimenteren met de aansluiting voordat ik dat definitief maakte. Probleem wat ik nog ervoer, was dat om mijn aquabox te gebruiken, ik de hele zumo installatie met kabel tot aan de accu moest verwijderen.

Om dit te voorkomen heb ik voor de eerste testrit de hele zaak er weer afgehaald. Bij de motorzaak een laadsnoer gehaald met waterdicht dopje (zie de eerste foto onder). Daarna de stoute schoenen aangetrokken en de schaar gezet in de anderhalve meter kabel van de Zumo. Deze heb ik afgekort tot een centimer of 25: voldoende om ruim tot aan de stekker te komen. Vervolgens heb ik de 2A zekering die in de Zumo kabel zat er weer tussengezet, de zaak gesoldeerd en zo goed mogelijk met krimpkous afgewerkt. Resultaat onder...

Zumo Zumo

Zumo Zumo

Nu even opletten: na het aansluiten van het hele zaakje werkte het niet. Na enig gevloek en demonteren van de hele hap kwam de oorzaak aan het licht. Probleem zat in de nieuwe (standaard) laadkabel!

Even uitleggen:

zie de foto linksboven: de stekker welke ik gebruikte voor de acculader was aangesloten op de rode pool met het vierkante stekkertje. Bij de nieuwe kabel bleekdit het halfronde stekkertje te zijn!. Waarom dit is weet ik niet, maar het resultaat was wel dat de aansluiting niet meer juist werkte, en dat ik waarschijnlijk een leuke verrassing zou hebben gekregen als ik de acculader eraan had gezet...

Probleem maar even opgelost door de draden op de accu onderling te wisselen.

Het totale resultaat hieronder:

Zumo


Leverancier


Ervaring

De eerste tocht op 12 juli de ultime test voor de waterdichtheid van mijn knutselwerk. Vanaf 11.00 tot 15.00 in de regen gereden. De aansluiting hield zich prima.

Gebruik van de Zumo gaf me wat opstartproblemen. Zo was meteen bij de start van mijn tocht de route die de dag ervoor nog 206 kilometer lang was ineens 3 kilometer! Enige hulp van een mederijder loste het probleem op door de route opnieuw te importeren. Geen idee wat de oorzaak was, maar daarna was hij weer goed.

Het rijden met de Zumo vraagt wat gewenning als je TomTom gewend bent: het moment van bereiken van een afslag lijkt op subtiele wijze anders aangegeven te worden, met als gevolg dat ik zeker twee keer er op de kruising achter kwam dat ik hier toch al af had moeten slaan. Verder is de bediening anders, en moest ik eerst wat experimenteren met het uitzetten van de herberekening. Na een kilometer of honderd begon het te wennen: ik verwacht nog veel plezier van de Zumo te hebben.