Elders heb je kunnen lezen dat ik met behulp van een aquabox mijn HTC PDA gebruik voor navigatie met TomTom. Dit bevalt me prima voor dagelijks gebruik: telefoon altijd bij de hand, en snelle navigatie van a naar b.
Het rijden van toertochten bleek helaas andere koek om de volgende redenen.
1. TomTom Navigator kan niet meer dan 48 waypoints aan:
Met behulp van tooltjes als Tyre en Itncov is het mogelijk om .gdb en .gpx routes om te zetten naar .itn routes voor TomTom, maar dit is een tijdrovend proces.
2. Automatisch herberekening;
Het is met Navigator niet mogelijk om het herberekenen uit te zetten. Bij het rijden van tochten resulteert dat erin dat als je een waypoint mist (zelfs maar een klein beetje), TomTom blijft proberen je terug te sturen.
Met het uitkomen van de 660 werden de Zumo 550 apparaten langzaamaan goedkoper en zo heb ik de knoop maar doorgehakt en een Garmin besteld.
Lees meer
Op de techniekdag van de FJR club geïnteresseerd geraakt in de progressieve vering van
Hyperpro. Marco van
Tomassen motoren in Zutphen wist zo enthousiast de voordelen van deze veren te schetsen dat ik nog maar eens op zoek ben gegaan naar andere succesverhalen. Die waren er genoeg en ik heb de knoop maar doorgehakt en een afspraak gemaakt.
Lees meer
Na de eerste ritten in de winter heb ik om de pekel te weren regelmatig staan soppen. Wat me daarbij opviel was dat het voorspatbord relatief kort is: de smurry van de weg spat zo de radiateur in. Nu is die smurry vervelend, maar levert niet meteen problemen op. Anders wordt het wanneer er een keer een steen meekomt. Niet zoveel zin om meteen een nieuwe radiateur te plaatsen.
Lees meer
Op pad met de motor is het handig om wat bergruimte bij je te hebben, bij voorkeur onder handbereik: geld, sleutels, telefoon, fotocamera....
De topkoffer is hiervoor bruikbaar, maar je moet van de motor af om iets te kunnen pakken en soms wil ik op pad zonder koffer. Dus maar op zoek gegaan naar een tanktas: klein genoeg om handelbaar te zijn en niet in de weg te zitten, groot genoeg voor al die spulletjes.
Lees meer
Na deelname aan de CRT training heb ik overwogen om een camera aan te schaffen om beelden op de motor te kunnen filmen. Ik wilde niet meteen de hoofdprijs uitgeven aan een POV camera, maar eerst eens proberen met een simpele digitale camera. Om deze ergens te monteren heb ik een extra RAM bolletje aangeschaft welke bij het koppeling reservoir op de daar aanwezige schroefdraad voor een spiegel bevestigd kan worden.
Lees meer
Op zoek naar een methode om een navigatiesysteem op de motor te monteren heb ik uiteindelijk besloten voor een min of meer universele oplossing: ik verwacht dat ik deze motor langer zal rijden dan de levensduur van de moderne electronica.
Prima systeem leek mij een zogenaamde RAM systeem (zie http://www.ram-mount.com/). Omdat alles modulair is de meeste kans om met een ander navigatiesysteem de onderdelen te kunnen hergebruiken.
Lees meer